Campagne gestart

Op 7 maart jl is campagne ‘Zullen we over de dood praten?’ gestart. Ruim 200 organisaties, bedrijven en ZZP-ers posten vanaf die dag campagne-uitingen op Facebook, Twitter, Instagram en andere social media waarin die vraag – Zullen we over de dood praten? - centraal staat. De campagne duurt drie weken.
De uitingen van de campagne zijn vrij eenvoudig en relatief luchtig: een foto van een situatie waarin een gesprek kan plaatsvinden met het uitnodigende tekstje ‘Zullen we over de dood praten?’ Met daaronder de pay off: ‘Ieder moment is een goed moment’.

In Nederland lijkt de uitvaart nauwelijks een taboe, gezien de openheid over euthanasie of tv-programma’s als ‘Over mijn lijk’. Toch wordt er nauwelijks over het (eigen) levenseinde gesproken in individuele kring: binnen relaties, binnen families. Terwijl een goed gesprek veel kan oplossen; praten over de dood, de uitvaart of het leven-na-de-dood helpt te focussen op de wezenlijke zaken, geeft het leven meer betekenis, vergroot je relativeringsvermogen, verkleint de kans op gecompliceerde rouw bij de nabestaanden en geeft rust op het moment dat er daadwerkelijk sprake is van een ernstige ziekte. Overigens is ‘over de dood praten’ uiteraard een breed begrip. Het kan gaan over de uitvaart, hoe de uitvaart speech zal gaan of hoe er afscheid genomen wordt. Maar het kan ook gaan over de visie op het leven-na-de-dood, over palliatieve zorgverlening of over afscheid nemen. De campagne is opgezet door Bureau MORBidee. Voor meer informatie: bureaumorbidee@gmail.com (Mariska Overman/Rob Bruntink)

Geplaatst in Geen categorie.