10 belangrijke sprekerstips

Angst, nervositeit en opwinding zijn natuurlijke gevoelens en horen voor vrijwel alle mensen bij spreken in het openbaar. Ook de meest beroemde sprekers ervaren dezelfde gevoelens wanneer zij achter het sprekersgestalte staan.

Hier zijn enkele suggesties om uw angst onder controle te krijgen en te verminderen.

Verken de omgeving
Bekijk vooraf de aula en de zalen. Het helpt als u bekend bent met de plaats waar u zal spreken. Kom vroeg, loop rond het sprekersgedeelte en oefen alvast even met de microfoon en eventuele visuele hulpmiddelen.
Ken uw publiek
Kijk als het even kan goed naar uw publiek. Begroet vooraf sommige van de gasten als ze aankomen. Het is makkelijker om te spreken voor een groep vrienden dan voor een groep vreemden.
Ken de inhoud goed
Oefen uw speech en herzien deze zo nodig. Oefenen is het best als er ook echt iemand naar u luistert.
Huilen Mag
Iedereen ziet er tegenop om voor het publiek te staan en in tranen uit te barsten. Maar wat kan u gebeuren? U bent onder vrienden en familie en iedereen is verdrietig. Probeer uw tranen niet kunstmatig tegen te houden. Neem een slokje water, kijk over het publiek heen naar de muur en begin gewoon waar u was geëindigd…
Relax
Breek uw eigen spanning door vooraf een paar keer diep adem te halen. Probeer niet teveel te wiebelen of van been te veranderen. Zoek stabiliteit door met twee  voeten stevig te staan, uw hoofd rechtop te houden en uw armen rustig (niet voor uw lichaam gekruist ofzo…). Kijk eerst even rond en probeer uw adem onder controle te krijgen.
Visualiseer
Zie uzelf als krachtige spreker, duidelijk en rustig sprekende met voldoende zelfbewustzijn. Zie uzelf terwijl u een geslaagde toespraak geeft. Wat u visualiseert zal gebeuren.
Wees aardig terug
Bedenk u dat iedereen sympathie voor u heeft. U bent in een positie die door alle mensen als triest, hulpbehoevend zal ervaren. En dan moet u ook nog voor de hele zaal spreken. Niemand zal het u lastig maken. U kunt u rustig kwetsbaar tonen. Iedereen staat aan uw kant.
Ken uw eigen kracht
Verzamel alle energie die u vanuit het verslagenheid, de angst en ongedurigheid heeft en kanaliseer dit in een positieve, succesvolle visualisatie die je kracht geeft..
Wat wilt u zeggen
Concentreer u op de boodschap – niet het medium. Vergeet niet gewoon uw eigen verhaal te vertellen, het verhaal dat u zelf schreef. Uw nervositeit zal afnemen.
Wees zelfverzekerd
U kunt niet falen. Het is uw verhaal en u bent de enige die weet hoe het gaat. Het maakt niet uit wat u zegt, het klopt altijd!

Wilt u zich nog wat beter voorbereiden. Kijk dan ook naar deze film van Saskia Koffijberg en Esther Laan (Strikt Persoonlijk Uitvaart, Utrecht).